FOIRMIÚ PHORTACH AN FHÉIR BHÁIN
Meastar go bhfuil SAC Phortach an Fhéir Bháin os cionn 10,000 bliain d’aois, agus gur cruthaíodh in imchuach é, ina raibh aolchloch faoi den chuid is mó, agus saothruithe saibhir i gcré os cionn na buncharraige Tá cruinneachán ardaithe aige agus is suíomh uathúil é ó thaobh an tionscadail LIFE seo de, mar gheall ar a chóngaraí is atá sé do bhaile an Fhéir Bháin. Níl sé ach achar gearr ó cheann eile dár suíomhanna tionscadail freisin: SAC Mhaigh Cláir.
Thosaigh an portach ardaithe anseo ag forbairt sa loch imchuach ina raibh coinníollacha anaeróbacha. Cuireadh cosc ar dhíscaoileadh iomlán ábhar plandaí Le himeacht aimsire chruthaigh an t-ábhar plandaí neamhdhian seo sraith thiubh mhóna a d’ardaigh i dtreo dhromchla an locha. Faoi dheireadh rinne seiscí ionradh ar an móin dhromchla chun eanach a fhoirmiú. Ramhraíodh an ciseal móna eanaigh ionas nach raibh fréamhacha na bplandaí a bhí ag fás ar an dromchla ag mothú an screamhuisce atá saibhir le cailciam a thuilleadh Ba é uisce báistí an t-aon fhoinse mianraí do phlandaí, rud atá an-bhocht i mianraí. Thosaigh speicis phortaigh ardaithe, cosúil le caonach Sfagnaim ag ionradh agus sa deireadh d’athraigh an t-eanach ina phortach ardaithe.
Bíonn cairpéad bog beo fásra i ndromchla portach ardaithe, a shnámhann ar ábhar ar uisce é ar fad beagnach. De réir meáchain, d’fhéadfadh uisce a bheith i suas le 98% de phortach ardaithe agus gan ach ábhar soladach a bheith ina 2%. Coinnítear an méid seo uisce laistigh de bhlúirí caonach Sfagnaim marbh.
Bíonn dhá shraith hidreolaíocha i bportaigh ardaithe: bíonn an ciseal uachtarach an-tanaí, ar a dtugtar an acraiteilm, níos lú ná 50cm ar doimhneacht de ghnáth, agus is gais bheo de chaonach Sfagnaim, ábhar plandaí marbha agus uisce a bhíonn ann. Bíonn tréscaoilteacht ard ag an acraiteilm san uisce gar don dromchla, ach éiríonn sé níos neamhscagtha le doimhneacht de réir mar a éiríonn an mhóin níos comhdhlúite agus níos dianscaoilte (tais). Ciallaíonn gluaiseacht uisce agus luaineachtaí go bhfanann coinníollacha san acraiteilm aeróbach den chuid is mó agus is anseo is láidre a bhíonn gníomhaíocht mhiocróbach. Tá an acraiteilm ríthábhachtach d’fhorbairt agus d’fheidhmiú portach ardaithe.
Thíos faoi seo bíonn an mhóin i bhfad níos tibhe, ar a dtugtar an catotelm, áit ar thit gais phlandaí aonair faoi mheáchan caonaigh os a gcionn chun mais éagruthach dhorcha Sfagnaim a tháirgeadh; is blúirí iad. De ghnáth bíonn móin catotelm comhdhlúthaithe go maith agus an-tais go minic. Bíonn sé sáithithe go buan le huisce. Bíonn gluaiseacht uisce tríd an móin éagruthach seo an-mhall, níos lú ná méadar sa lá de ghnáth. Seo an áit a stóráiltear an chuid is mó d’uisce na báistí.
De bhrí gur draenáil dhomhain a bhaineann le baint mhóna, d’fhulaing an Féar Bán san am atá thart, agus an deisceart agus an t-oirthear trasnaithe ag draenacha.
San am a chuaigh thart, bhí gearradh móna ó thuaidh agus soir ón suíomh suntasach Tá sraith línte tarraingthe ar léarscáil 1910, 6″, de réir sean-mhóincheart. Tá fianaise níos déanaí de bhaint mhóna le feiceáil ó mheaisín ispíní tréigthe a úsáideadh le móin a ghearradh i dtuaisceart agus ó dheas den suíomh (Kelly et al., 1995). Roghnaigh Bord na Móna an portach le forbairt mar fhoinse móna in 1983. Níor tharla sé seo agus aistríodh an suíomh ina dhiaidh sin chuig úinéireacht na Seirbhíse Páirceanna Náisiúnta agus Fiadhúlra in 1996. Tá an chuid is mó den phortach faoi úinéireacht an phobail.
Léiríonn léarscáil 6 ” 1910, foraoiseacht in oirthear an tsuímh. Is dócha gur Péine Albanach a bhí anseo den chuid is mó. Is dóichí gur leagadh agus gur athghineadh é seo thar na blianta, le hionradh speiceas eile ar nós Beithe.
CUMHACHT AN FHÉIR BHÁIN & POST LEIS AN MBORD
Samhlaítear portaigh sa taobh seo tíre – agus go háirithe na portaigh ardaithe – le tionscal an bhreosla. Cuimhneoidh muintir an Fhéir Bháin ar an stáisiún cumhachta a leagadh, stáisiún a d’fhostaigh na mílte sa chaoga bliain a bhí sé ag feidhmiú. Ba é seo an chéad stáisiún cumhachta scaoilte móin mhuilleáilte a tógadh riamh agus a coimisiúnaíodh in Éirinn, an chéad cheann ar domhan taobh amuigh d’Aontas na bPoblachtaí Sóivéadacha Sóisialacha.
Cuireadh tús leis an tógáil in 1953 agus choimisiúnaigh an Bord Soláthair Leictreachais (E.S.B.) é in 1957 leis an gcéad fhorbairt de 60,000 cileavata. Cuireadh tús leis an dara céim d’fhorbairt 30,000 cileavata eile i mí Meithimh 1961, agus coimisiúnaíodh é i mí Eanáir 1964. Thug sé seo acmhainn iomlán an Stáisiúin go 90,000 cileavata, agus é in ann thart ar 400 milliún aonad leictreachais a tháirgeadh in aghaidh na bliana.
Ag a bhuaicphointe sna 1970í agus sna 1980í, dhóigh an stáisiún 2,000 tonna móna go laethúil, agus táirgeadh thart ar 2 mhilliún aonad leictreachais go laethúil nuair a bhí a cheithre aonad faoi lánlód. Tugadh an mhóin mhillte isteach ar an traein ar thomhaslínte caola, ó ionaid Loch na Buaraí den chuid is mó. Bhí gaileadán, tuirbín, gineadóir agus claochladán i ngach aonad. Tháirg gaileadáin 1, 2 agus 3 (an chéad fhorbairt) 100 tonna gaile san uair, ag brú 30 kg/cm2 agus teocht 440°C chun tuirbíní Brown Boveri 20MW a thiomáint agus gineadóirí ceangailte go díreach ag 3,000 imrothlú in aghaidh an nóiméid. Bhí gaileadán 130 tonna san uair ag an 4ú aonad (an dara forbairt) a thug gaile ag brú 63 kg/cm2 agus ag teocht 510 °C a thiomáin Tuirbín 30 MW Parsons agus Gineadóir ceangailte go díreach ag 3,000 imrothlú in aghaidh an nóiméid Gineadh an leictreachas ag 10,000 volta agus athraíodh go 110,000 volta é le haistriú isteach sa ghreille náisiúnta.
Bhí an stáisiún ag éirí sean, áfach, agus faoi lár na 1990í bhí an stáisiún as feidhm agus níor chuir sé mórán ar fáil don Ghreille Náisiúnta Moladh go ndúnfaí é sa bhliain 1998. Ní raibh a dhúnadh gan chonspóid, áfach, mar a thuairiscigh The Irish Independent in 1998 agus The Irish Times in 2001. Ní raibh cumhacht curtha ar fáil aige le beagnach trí bliana sular dúnadh é faoi dheireadh. . Tosaíodh a leagan sa bhliain 2003, agus tá taifead déanta ag an BSL ar a leagan ANSEO.
Dá mairfeadh Stáisiún Cumhachta an Fhéir Bháin san 21ú haois, b’fhéidir go mbeadh cinniúint SAC Phortach an Fhéir Bháin difriúil agus b’fhéidir go mbeadh stoc simléir i gceist. Mar sin féin,an bportach
Ní féidir a shéanadh gur fhulaing bailte cosúil leis an bhFéar Bán nuair a dúnadh na gléasraí cumhachta, nuair a tharla an meicniú agus nuair a ghlac Bord na Móna tréimhse fhada imeachta ón bhaint mhóna. Mar a léiríonn an t-iriseoir Rodney Farry ANSEO i bpíosa san Irish Times, bhí post le Bord na Móna ar an rud ab fhearr “D’fhir óga san Fhéar Bán agus sna sráidbhailte máguaird, thug teacht ar phost buan leis an mbord, mar a thugann muintir na háite air, thug sé slándáil poist agus pinsean cinntithe dóibh, rud a bhí annamh in Éirinn sna 1950í.”
STÁISIÚN TRAENACH AN FHÉIR BHÁIN
Tráth dá raibh, bhí an Féar Bán ina phríomhstad don turas 17 míle ó Chlóirtheach go Beannchar, a thóg Iarnród Chlóirthigh agus Bheannchair agus osclaíodh é sa bhliain 1884 (tar éis tamall fada tógála de bhrí go raibh cuid mhór den bhealach ag dul trí phortach). Thosaigh Clóirtheach-Beannchar mar líne neamhspleách ach d’imigh an t-airgead agus ghlac Mór-Iarnród an Deiscirt agus an Iarthair seilbh air sa deireadh, agus nascadh an Féar Bán leis na línte agus na cinn scríbe móra go léir.
Chaill an líne a seirbhís paisinéirí sa bhliain 1947. Úsáideadh an líne d’earraí agus do sheirbhísí speisialta ó am go chéile go dtí gur dúnadh í i sciar de dhúnadh craoibhe ar fud na tíre in 1963.
Tá an seanstáisiún san Fhéar Bán fós le feiceáil go dtí an lá atá inniu ann, chomh maith le foirgneamh an stáisiúin, struchtúr Victeoiriach a tógadh sa bhliain 1884, chomh maith leis an tseid earraí. Rinneadh athchóiriú ar an stáisiún, agus tá oifigí tithíochta don Chomhairle áitiúil ann anois. Ó thaobh na hailtireachta de, tá an dearadh simplí agus feidhmiúil araon, agus é maisithe le cláir bhinne, earraí uisce báistí iarann teilgthe agus coirnis bhrící a fhad leis na sceimhleacha. Cosúil le go leor stáisiúin lár tíre (agus cinn eile ar chraobh Bheannchair), meascán d’fhoirgneamh aonair agus dhá stór a bhí ann.
Mar sin féin, is fada ó leagadh an t-ardán agus an bóthar a théann thar dhroichead (a d’iompair an N62), agus tá an chuid is mó den líne féin imithe le fada.
D’fhág an chraobh líne Chúil an tSúdaire-Baile Átha Luain ag Acomhal Chlóirthigh agus Bheannchair, díreach taobh amuigh den bhaile. . Bhí stáisiún ag an Lios Dearg freisin.
Gné neamhghnách den líne a bhí ag Portach Liath Mancháin, soir ó bhaile an Fhéir Bháin, áit a raibh trasnú leibhéal cothrom uathúil le córas cúng Bhord na Móna ag freastal ar an stáisiún cumhachta. Níl fágtha de seo ar fad inniu ach an geata. Le haghaidh tuilleadh eolais, féach suíomh Éire Trains ANSEO
CAISLEÁN NA CÚILE
Thóg Sir John MaCoghlan Caisleán na Cúile ar bhruach Bhrosna sa bhliain 1575. Ba é seo an ceann deireanach de chaisleáin Mhic Cumhaill a tógadh. Thóg sé é mar bhronntanas dá dhara bean Sabina O’Dallachain. Tráth dá raibh bhí leac mhúrmhaisithe sa chaisleán agus inscríbhinn Laidine aistrithe go Béarla “This tower was built by the energy of Sir John MacCoghlan, K.T. chief of this Sept at the proper cost of Sabina O’Dallachain on the condition that she should have it for her lifetime and afterwards each of her sons according to their seniority”.
Ní fios cá bhfuil an múrphictiúr faoi láthair. Ina uacht in 1590 d’fhág Sir John Caisleán na Cúile dá bhaintreach. Thar an tinteán, ina shuíomh bunaidh, sa seomra is mó sa chaisleán tá plaic scríofa sa Mheán-Ghaeilge:
“SEAGHA (n) MAC (c) OCHL (ain) DO TINDSCAIN O SEO SUAS 1575” (“Thóg Seán Mac Cochlan (an foirgneamh seo) ón (dáta) 1575”)